Savn mig ikke

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget

Savn mig ikke

Forlag: Carlsenpuls

Forfatter: Carrie Fountain

Handling: Bogen handler om Miranda, som bor alene sammen med sin far i New Mexico. Hendes mor skred fra hende da hun var helt lille, for at leve i en religiøs sekt.

Miranda er bedste veninder med Syd, og helt vild med Nick. Der er bare det med det at sidste år brændte Nick hende af til skoleballet, og Syd hader ham inderligt for det, så selv hvis de havde en chance, skulle hun leve med at hendes kæreste, og bedste veninde, hader hinanden.

En dag forsvinder Syd. Ingen ved hvorfor, eller hvorhen, og det kan Miranda simpelthen ikke leve med. Hvorfor har hendes bedste veninde ikke sagt noget til hende, eller spurgt om hun ville med, hvor end hun skulle hen. Hun bliver meldt savnet, men der er bare en ting som gør at politiet ikke vil gå mere ind i sagen… Syd efterlos en note hvorpå der stod at hun ikke vil findes, for hun er ikke forsvundet.

Men Miranda kan ikke lade være med at lede efter tegn, og da en hemmelighed om Syd + det at finde hendes telefon, giver Miranda et helt andet syn på alt, selv Nick, gør det det meget lettere for hende at regne ud hvor hun er, og hvorfor hun forsvandt. Og så beslutter hun sig for at finde Syd en gang for alle, koste hvad det vil, selv forholdet til Nick….

Min mening: Jeg synes at den her bog er en blanding af Ari og Dante og Paper Towns. To bøger som jeg er ret vild med, men blandingen….. Not so much. Jeg er altid lidt i tvivl om jeg skal lægge ud med det gode eller det dårlige, men jeg tror jeg starter med det dårlige, og gemmer det gode til sidst.

For det første synes jeg at den her bog er alt for lang, i forhold til historiens handling. Jeg synes virkelig ikke at der er indhold nok til 308 sider, og det er lidt trist, for det gør det svære for mig, og gør at jeg ikke læser den med samme gejst og glæde. Det gør at den bliver en smule kedelig. For det andet synes jeg at Miranda hun er en smule irriterende, og hvis det er meningen, ok, fair nok, men det tror jeg heller ikke at det er. Jeg har ikke ondt af hende fordi Syd forsvinder, jeg synes kun det er godt. Det lyder måske hårdt, men for at være ærlig har jeg ikke på fornemmeren at Syd er en særlig rar person, så hvorfor vil hun så gerne finde hende? Det er lidt ligesom i Paper Towns, for Marco er sgu også en kæ**ing! Jeg ved godt det er meget små ting jeg går op i nu, men for det tredje, og sidst, bare roligt!, så synes jeg at Nick burde blive blæst lidt mere op, på den måde at jeg faktisk tror at Nick er mega sød, men jeg kan bare ikke helt fornemme ham. Og så sker der det at de kommer op at skænde om det mest latterlige i hele verden, og hun skrider. Det er lidt trist….

Hvis vi ser på de gode ting, så er der også et par stykker. Jeg synes at den her bog er utroligt smukt skrevet, og så synes jeg faktisk at historien er fin nok i sig selv, bare ikke til så mange sider. Som sagt får jeg lidt en Ari og Dante følelse når jeg læser den, fordi den er så fin, og det er jeg vild med. Forfatteren har helt sikkert også humor og det bruger hun på fuld skrue. Det synes jeg er dejligt. Mirandas far er herlig!

Udover det er det spændende at følge Miranda i at finde ud af hvor Syd er, og hvorfor hun er rejst. Jeg havde gættet på et par ting der kunne være skyld i at hun rejste, men jeg havde ikke gættet rigtigt nogle af gangene. Udover det kunne jeg godt se nogle flygte af de årsager, så det er ikke helt fucked, hvilket er dejligt.

Alt i alt var jeg nok en smule skuffet, men jeg synes ikke det var spild af tid at læse den. Jeg tror det ville være noget for dig som godt kan lide en stille process, og som er vild med en smukt skrevet bog.

Stjerner: 2.5/5

Den store zombie-bog