Tigerhjerte

Forfatter: Lise Villadsen

Forlag: Høst & Søn

Handling: Tigerhjerte handler om Kiki, hvis forældre er blevet skilt, og hendes tvillingebror har valgt at bo hos sin far, imens hun har valgt hendes mor. Hendes nye papfar er langt fra det som Kiki er vant til. Han har mange penge, bor i et stort hus, og så har han en søn, som bliver Kikis nye papbror. Udover det har Kiki også svært ved at være en god veninde, fordi hun synes at der sker så meget i hendes liv.

Det hele er en lille smule underligt at vende sig til, især fordi hun synes at hendes papbror er en idiot. Da Kikis mor bliver gravid går det hele på en måde lidt galt. Hun kan ikke lade være med at tænke på at hun bliver erstattet med en ny lille pige, og derfor ikke er hendes mors fornuftige pige mere. Det gør det selvfølgelig ikke bedre at hun er ved at forelske sig i den eneste person hun ikke må forelske sig i, og at han også er vild med hende. Nemlig hendes papbror Jonathan…

Min mening: Jeg ved ikke rigtigt hvad mine forventninger til den her bog var, men de har været alt for små, for jeg synes virkelig at den var god! Jeg var så heldig at få lov til at høre Lise Villadsen snakke om den til et bloggerarrangement til Bogforum 2018, og jeg vidste med det samme at jeg ville kunne lide den, men det er ikke ordet.

Jeg synes at den kommer omkring en masse følelser man har som ungt menneske, og det er så stærkt. Der er både en sorg over forældrenes skilsmisse, så fortæller den noget om venskab, noget om at være søskende, og det at begynde at få følelser for nogle, og det er alt sammen noget jeg tror vi alle sammen har prøvet.

Jeg synes at Lise er god til at beskrive de her ting som Kiki føler, og så gør hun det så en sjov måde, og med et sprog som er grimt og behersket, på den fedeste måde! Det er ikke til at skjule at Lise har god humor, og det er en ting jeg virkelig sætter pris på ved en bog (Altså, at man kan mærke at forfatteren har humor, og bruger den). Udover det kan jeg ikke beskrive hvor meget jeg ELSKER den forbudte kærlighed, og at Lise “tør” at tage den så langt som hun gør. Jeg er vild med det. Faktisk er jeg en lille smule forelsket i Jonathan, og det er altså ikke tit at jeg bliver forelsket i danske karaktere (af en eller anden underlig grund).

Kapitlerne i bogen var tilpas lange, og jeg synes at sproget gør at man kommer hurtigt igennem den, Jeg læste i den 3 gange, og så var den pludselig slut….

Alt jeg kan sige er, at den får en varm anbefaling herfra.

Jeg giver den ikke 5 stjerner, men det er kun fordi jeg synes at jeg mangler lidt historie i slutningen. Jeg ville gerne have haft et par kapitler mere, og det irritere mig at jeg ikke får det. Haha!