Echo Ridge

Forfatter: Karen M. McManus

Forlag: Carlsenpuls

Handling: Bogen handler om Ellery og Ezra, som er tvillinger, og skal bo hos deres mormor i Echo Ridge. De er vant til at flytte, men nu hvor deres mor er kommet på afvending, og de ikke kender deres far, skal de endelig slå sig ned i deres mors fødeby. Byen er kendt for De forsvunden piger, her i blandt deres moster, som forsvandt, og ikke er blevet set siden.

Ellery og Ezra falder godt til, og bliver venner med med nogle forskellelige mennesker. Både outsiderne, og dem som står til at blive en del af hoffet til skolefesten. Med tiden begynder der at dukke trusler op i byen, og alle anklager en bestemt, men kan det virkelig passe? Ellery har set en masse True Crime dokumenterer og læst en masse krimier, så hun begynder med det samme at efterforske, og komme med teorier.

Igennem hendes søgning dukker der underlige og chokerende ting op om hendes og hendes familie, og det er svært at hænge sammen til sidst, især når hun finder ud af hvordan historierne er koblet til hinanden, og hvem morderen er, men ikke kan sige det…

Min mening: Jeg var en af dem som godt kunne lide En af os lyver, og jeg synes også at Echo Ridge er virkelig god! Jeg er vild med at der er ved at komme lidt mere krimi til YA-genren og McManus gør det godt. Hun formår med den her historie, at skabe alt det jeg synes en god bog skal have. Der var både spænding, ungdosproblemer, familiedrama, og kærlighed. Der kunne godt have været en lille smule mere af det sidste for min smag, men det går nok….

Vi får historien fra to synsvinkler. En ting som jeg altid synes er dejligt, og som gør at bogen får mere end en deminsion. Den ene synsvinkel er fra Ellery, som er en virkelig sød pige, som går virkelig meget op i at løse den her gåde, som det lidt er for hende. Den anden vi følger er Malcome, som er så sød, men desværre bliver mistænkt, på grund af hans bror fortid (Til jer der har læst bogen, var jeg den eneste der forelskede mig i hans storebror?).

Mysteriet i historien synes jeg faktisk holder! Jeg kedede mig ikke på noget tidpunkt, og jeg synes at det er spændende hele vejen igennem. Jeg havde på et tidspunkt morderen oppe at vende som Den skyldige, men for at være ærlig havde jeg mere eller mindre alle oppe at vende, så det er ikke rigtig en kritik.

Hvis jeg skal snakke meget kort om noget af det der er vigtigste for mig i en bog, eller for at jeg kommer igennem den (bort set fra en god historie), som er kapitlerne, så synes jeg at de var rimlige, og jeg er tilfreds med bogens længde. Historien er til det synes jeg, og alt i alt er den en skøn bog, som jeg synes du skal læse.

– Cecillie Halling Andersen