On the come up

Bogen er et anmeldereksemplat fra forlaget

Forfatter: Angie Thomas

Forlag: Carlsen puls

Handling: Bogen handler om Brianna, som har en drøm om at blive rapper. Hun bor sammen med hendes mor og bror, og så har hun to bedste venner, som støtter om om hendes drøm. Hendes familier er ikke ligefrem rig, og da noget går helt galt, står de i en stirotation hvor de ikke har råd til mad. Selvom hendes mor synes at skolen kommer i første række, så støtter hendes moster hende, og får hende med i ringen en dag. Ringen er et sted hvor man battler i at rappe, og Bri gør stort indtryk første gang hun er der. Snart står hun med en pladekontrakt i hånden, men vil hun virkelig skriver under på noget som hun ikke kan stå indenfor? Det ville hjælpe hendes familie på retkøl igen, men kan hun gøre det?

Min mening: Jeg har ikke læst The hate U give, så jeg ved ikke hvad jeg havde at gøre med her. Jeg kan kun sige gode ting om Angies måde at skrive og fortælle på. On the come up er en god historie, og karakterene er så levende, hvilket jeg er helt vild med. Bogen fortæller noget om ægte venskab, og om kærlighed, som er de typiske emner i en YA-roman, men i den her er det lidt anderledes. Jeg er glad for at Angie valgte at Bri skulle ende med den “rigtige fyr”, og så er jeg glad for at hendes venner støtter hende, men kun til en vis grænse. De støtter hende nemlig kun så længe hun er hende, hvilket er ret fint synes jeg.

Jeg synes at bogen tager et vigtigt emne op, om at man ikke skal gøre alt for penge og popularitet, men at nogle at dem som har gjort det, måske også har været nødt til det. Imens jeg læste bogen kom jeg til at tænke på, at der rent faktisk er mennesker som har det sådan her, og at det er ret vildt.

Som sagt har jeg ikke læst The hate U give, men jeg er ret sikker på at der er referancer til den i den her bog. Jeg tror at hovedpersonerne bor i samme kvarter, og det er super fedt. Men, du må ikke tage mig på ordet her, for jeg er ikke sikker….

Hvis jeg skal brokke mig en lille smule, så vil jeg sige at den desværre er en smule forudsigelig. Det er faktisk virkelig ærgerligt, for hvis jeg ikke kunne regne bogen ud (Der var da ting jeg ikke havde regnet med, men ikke nogle vigtige ting), så havde den fået topkarakter.