Et fuldstændigt fantastik fænomen

Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag. Mange tak for bogen.

Bogen handler om April May, som læser design, og en dag, da hun er på vej hjem fra arbejde, ser hun den her underlige skulptur, som hun aldrig har set før, og først går hun bare forbi den, men så er det noget ved den, som tiltrækker hende….

Hun tænker med det samme på hendes bedste ven, som ville finde det her meget interessant, og som lidt leder efter en historie, som kunne gøre ham til noget. Det er hun overbevist om at den her kan, så hun får ham med på idéen om at lave en video om den, til gengæld overtaler han hende til at det er hende der skal være med i videoen, så styrer han kameraet.

Da hun vågner næste dag, er hun en stjerne. Hun er en af de første som har opdaget den her skulptur, som hun kalder Carl. Det er lidt vildt, især fordi hun finder ud af at den er blevet sat i 60 storbyer den samme nat.

Noget tyder på at der er noget galt, og imens April bliver mere og mere kendt (mindre og mindre menneske) på nettet, bliver Carl-mysteriet større og større, for der sker underlige ting. Nogle mener at Carl’erne er rumvæsner, og det er ikke en dum idé, men kan det passe? Hvis de er, hvad vil de så, og hvorfor får alle den samme drøm, som om Carl’erne har smittet dem med den, og vil have menneskerne til at gøre noget for den?

Jeg havde SÅ STORE forventninger til den her bog, og jeg blev ikke skuffet. Jeg synes at hele plottet er mega spændende, og at hele den her mystiske ting om de her Carl’er er sjov. Hank skriver lidt så man ikke ved hvad man skal tro. Man ved ikke mere end hvad hovedpersonen ved, man får ikke rigtigt nogle idé om hvad det hele går ud på, hvilket jeg synes er sjovt. Hank er et geni ligesom sin bror (jeg elsker dog stadig John mere), og så har han så god humor, som bare skinner igennem i hans værk. Det er fantastisk!

Udover det synes jeg at emnet som i det store hele er både det at bliver kendt på meget kort tid, og sammenhold, er to ting som er virkelig realvante i den tid vi lever i. Det ved Hank selvfølgelig også, og det kan man fornemme. Han vil sige noget med den her bog, og det er vigtigt. Lige meget hvor kendte eller hvor forskellelige vi er fra hinanden, er vi alle sammen mennesker, og det skal vi huske. Vi skal passe på hinanden.

Hele drømme-tingen er også spændende, for der er noget som skal opklares. Jeg er vild med den måde de finder ud af det hele sammen på. At det så fører til den lidt… Nej undskyld, MEGET irriterende slutninger, er mindre fedt.

Og faktisk mener jeg det kun halvt, for slutninger er den del af bogen som gør at jeg føler mest. Den er meget irriterende, men det må på ingen måde skræmme dig væk fra bogen.

Den eneste dårlige ting jeg har at sige, er nok at jeg ikke synes at vi får det bedste indblik i personerne. Jeg er sådan set ret ligeglad med om nogen af dem dør, for så godt kender jeg dem ikke. Det er lidt skidt, men jeg tror uden tvivl, at Hank har formet April på den måde med vilje. Hun skal ikke være mere Likeable, hun skal bare være en almindelig pige, som bliver kendt… Og når man tænker på det på den måde, bliver det en smule mere okay…

Det er en virkelig god historie, med gode budskaber.