Kære Evan Hansen

Bogen og alle tingene som du kan se på billederne, er gaver og anmeldereksemplar fra forlaget.

Dear Evan Hansen handler om Evan, som går til psykolog, fordi han føjer med noget angst, og så er han ret ensom. Hans psykolog har bedt ham om at skrive et brev til sig selv hver dag, så det gør han, men en af de her breve lander i de forkerte hænder, og får store konsekvenser for hans liv.

Da en dreng dør, bliver Evan rodet ind i noget rod, som gør at den afdøde drengs familie, lukker ham helt tæt ind til sig, og gør at han nærmest er en del af dem. Evan har der fint med det, fordi han endelig føler sig som en del af noget, og der går ikke lang tid før alle på skolen kender hans navn, og synes at han er en helt. Og så gør det jo ikke situationen værre, at den pige som han synes er lidt sød, faktisk begynder at hænge ud med ham.

Desværre er det hele bare bygget op på en løgn, som Evan har haft svært ved at fortælle, fordi han igennem løgnen hjælper folk. Ikke at han ikke har prøvet at fortælle det. Pludselig bliver det alligevel for meget for ham, og så går alt galt…

Jeg synes at den her bog var fin. Det er desværre en af de bøger som der er så hypet, at den skuffer mig en lille smule, og jeg vil prøve at se igennem fingrene med det.

Hvis jeg alligevel lige skal sige hvorfor den skuffede med lidt, er det fordi jeg havde regnet med mere handling, og fordi jeg havde forventet noget, som slet ikke skete….

Udover det synes jeg at den var god, fordi at det historie der var i den, faktisk var mega godt, og vildt spændende. Det med at være fanget i en løgn, synes jeg er interessant. Så synes jeg også at forfatterne formår at bygge nogle virkelig solide karakter op, og det er altid noget. Jeg er vild med Evan, og drengen som dør, ville jeg så gerne have lært at kende. Jeg vil have hele hans historie, ikke kun lidt, som vi faktisk får, igennem nogle af kapitlerne.

Jeg kan også godt lide at Evan starter med at være på medicin for noget angst, og så bliver han anerkendt, og stopper faktisk sin medicin, i takt med at han bliver mere set. Der er nogle helt klare budskaber her. Desuden synes jeg det er spændende at diskutere om han gør det rigtige? Han bliver lang tid i løgnen, men det er ikke kun for hans egen skyld, han hjælper rent faktisk folk. Er det okay? Det er lidt sjovt at tænke over…

Alt i alt var det en fin læseoplevelse, og jeg tror at hvis jeg ikke havde haft alt for vilde forventninger til den, havde den fået en til stjerne. Så hvis du ikke har nogle forventninger, så læg en stjerne oveni hatten.