Malalas magiske blyant

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Albert

Bogen handler om Malala, som ser et tv-program om en dreng som har en magisk blyant. Så hvis han er sulten, tegner han bare noget at spise, og så er det der i virkeligheden. Det ser så godt ud, at hun ønsker selv at eje sådan en blyant.

Efter vi hører om hendes ønske, bliver vi taget med på en lille rejse, om hvad hun ville bruge den til. Helt fra de små ting som at tegne en lås til hendes værelse, til de lidt mere betydningsfulde ting, til de helt store. Hun ønsker sig, før hun går i seng, en magisk blyant, men den er aldrig i skuffen når hun står op. Det er trist, for Malala bor et sted, hvor hun synes at nogle ting har behov for at blive tegnet bedre end det er. Hun ønsker sig inderligt nogle ting, som vi andre har, men ikke tænker over eller tager for givet, og det er ret vildt at læse om.

Jeg synes at den her bog er virkelig fin. Både coveret, illustrationerne, og ikke mindst historien. Den er ret rørende og sød, og så er det en bog som man kommer til at tænke en smule over. Både som voksen, og som barn, er jeg ret sikker på. Jeg arbejder i en børnehave, og jeg er sikker på at de ville spørger ind til en masse ting i den her bog, og på den måde sætter den gang i en fin dialog og et ellers ikke så børnevenligt emne, som i sidste ende kan fører til ny viden, hvis det bliver gjort godt nok.

Det er en ting som jeg synes Forlaget Albert kan. De kan udgive smukke bøger, som gør at man kommer til at tænke over dem. Tænk over det.

Jeg vil være ærlig her til sidst, og sige at jeg aldrig har anmeldt en børnebog på så få sider før. Jeg har i hvert fald ikke givet den stjerner så, men det vil jeg prøve for første gang nu. Det jeg gør at at jeg tænker over om det er en bog jeg ville læse for mit barn, og om det/vi ville få noget ud af den. Svaret er ja til begge dele, så det er en super fin bog, som får en god “karakter”.