Forlag: Carlsenpuls

Pris: 250kr. –

Sidetal: 428

Bogen handler om fire High School elever, som møder deres yndlingsforfatter, og efter mødet bliver gode venner med hende, hvilket ingen havde regnet med, eller turde håbe på, skulle ske.
De føler at hun lærer dem en hel masse og at de faktisk har en god forbindelse til hinanden, og måske har de, men det er lidt svært at tro, efter hvad der er sket.

En helt ny dreng er flyttet til byen (Han er en af de fire), og begynder at hænge ud med pigerne og derfor også med forfatterinden.
Efter nogle hændelser der sker for dem, flytter forfatterinden fra byen, og derefter  finder alle sammen ud af at hun faktisk har skrevet en bog baseret på deres liv. Og for nogle er det ok, men for andre er det slemt at blive  konfronteret med hvad der er sket, og hvilke konsekvenser deres valg har haft for nogle andre personer.

Bogen er bygget op på en lidt sjov og anderledes måde. Vi følger hovedpersonerne igennem interviews, historier i aviserne, igennem forfatterens bog, og diskussioner med forskellige folk. På den måde får vi hele historien om hvordan de blev venner med forfatteren, hvordan deres liv ændrede sig, og hvordan den nye dreng påvirkede deres liv og det hele blev til et stort kaos.

Det er en sjov måde at bygge en bog op på, men for at være helt ærlig ved jeg ikke om jeg kan lide det. Jeg har ikke været ude for noget lignende nogensinde, så derfor var det selvfølgelig ret sjovt og spændende at prøve  at læse en historie sådan. Men for mig var det som om der manglede noget. Jeg kan godt lide at vi får historien fra mange synsvinkler, og at karakterene ikke er enige med hinanden om hvad der er sket, så der opstår drama på den måde.
Men på den anden side synes jeg ikke at vi kommer rigtigt ind på karakterene, og får opbygget personligheder som vi kan forholde os til og perspektivere til. Det synes jeg er en lille smule synd, for vi har egentlig med nogen ret gode karaktere at gøre (Jeg kan ikke lide de fleste af dem, men forstå mig ret, de er gode, og har en del potentiale). Det kunne godt fungere dårligere så derfor er det egentlig fint nok, men jeg vil bare frem til at det også kunne fungere bedre.

Så der er både fordele og ulemper ved det her koncept. Selve historien i bogen som hende forfatteren har udgivet, er faktisk ikke så god eller interessant, når man tænker på at hun er en prisvindende forfatterinde. Det er lidt ærgerligt. Jeg havde på en måde regnet med noget vildere. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad min holdning er til at hun på en eller anden måde har udnyttet dem. Jeg ved bare at jeg ikke kan lide hende som person.

Hele Mysteriet omkring den nye dreng synes jeg var ret gennemskueligt, men jeg må indrømme at jeg havde min tvivl om hvad der var sket, og  hvilken rolle han spillede i dramaet. Alt i alt var det en okay læseoplevelse. Det var en rigtig dejlig hurtig bog at komme igennem, kapitlerne var korte, overskuelige at læse fordi de er bygget op på den måde som de er.