Mellem os

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen puls. Tak for bogen! 🙂

Forfatter:  Uha, det magter jeg ikke helt. Haha, men alle sammen er skønne!

Forlag: CarlsenPuls

Pris: 170 kr. –

Sidetal: 180

Mellem os er en novellesamling med 10 skønne noveller fra danske forfattere. Det er første Gang jeg læser en novellesamling og har længe haft lyst til det. Derfor kunne Mellem os ikke blive udgivet på et bedre tidspunkt. Alle novellerne handler om familie på en eller anden måde. Både Hvor hårdt det kan være at have en udsat familie og hvor godt det er vi har en familie og hvordan familier i det hele taget kan være så anderledes.

Der er ikke nogen forkert form for familie, men bog viser helt sikkert at der er nogle familier som er bedre end andre, og at hver familie har deres at slås med. Jeg vil ikke anmelde Alle 10 noveller og fortælle hvad de handler om, for det synes jeg selv i skal have lov til at opleve. Men jeg vil tage fat i 3 som der gjort ekstra stort indtryk på mig.

Sukkermusen af Jesper Wung-Sung

Historien handler om en pige som fra helt lille a har været en kendt SoMe stjerner. Hendes mor har postet billeder af hende siden hun var helt lille og folk er vilde med dem. Nogen er endda fan af hende. Men hvordan er det at blive større, og leve i den verden som man på en måde og tvunget ind i? Kan man godt leve et normalt liv, eller kommer det hele til at gå op i likes og hvor mange der kommentere ens billeder?                                                              Jeg kan godt lide denne her novelle fordi den er relevant i den tid vi lever i lige nu, hvor det for nogle kun går ud på hvor mange følgere man har og hvor mange likes man får på sit billede.

Interrail Bilka eller, af Laura Ringo

Den her novelle kunne jeg godt lide fordi den var så anderledes end alle andre i denne bog. Eller lide at lide, jeg synes i hvert fald Den var tilpas mærkeligt. Nok til at være bemærkelsesværdigt. Det er en novelle der burde snakkes om, selvom de fleste nok vil finde den en lille smule skør. Jeg ved ikke helt hvad jeg ellers kan sige om den, andet end at man burde læs den fordi at den giver en noget, men gør også at man sidder med en følelse bagefter og tænker What the f***

En familiesygdom, af Sebastian Bune

Den her novellen er helt sikkert den jeg allerbedst kan lide i hele bogen. Den fik på en måde en til både at græde og grine. Historien handler om en dreng som skjuler for omverden at han ikke har det så godt derhjemme. Jeg vil ikke fortælle så meget mere om hvad den handler om, fordi jeg synes man selv skal læse den (især den her!). Jeg kan kun bekræfte at den helt sikkert er værd at læse og at hvis du har er et menneske af kød og blod Så kan du simpelthen ikke lade være med at føle med den her dreng. Virkelig godt arbejde af Sebastian Bune.

Jeg havde egentlig en lille smule ambivalent med noveller, fandt jeg ud af, da jeg havde læst et par stykker i bogen. Jeg er Typen som kan ligge og tænke hvad skete der efter det?, og kan have svært ved at give slip på en historie. Men det kræver det at læse noveller. Jeg finder nok aldrig ud af hvorfor personerne i bogen gjorde som de gjorde eller hvad der sket med dem efter de har gjort som de gør. Det krævede lidt tid at acceptere det, men da det var gjort, nød jeg Alle 10 noveller. Det er en hurtigt bog at få læst, Det var perfekt for mig på det tidspunkt. Jeg læste den imens jeg var i gang med at læse en tung bog og kom en lille smule lettere igennem den, ved at læse en lille smule i den her.