Denne bog er et anmeldereksemplar fra Carlsenpuls, men det faktum har ikke haft
indflydelse på min anmeldelse. Mange tak for bogen! ♥

Forfatter: Kristina Aamand

Forlag: Carlsenpuls

Pris: 200 kr.-

Sidetal: 231

Resumé: Bogen handler om Sophia, som bor sammen med sin mor, far og to brødre. Sophia er netop startet i praktik som sygeplejerske på klinikken for seksuelle overgreb, og synes det er en lille smule hårdere end hun havde regnet med, men også virkelig spændende. Sophia kommer fra en arabisk familie, og når hun er derhjemme hjælper hun tit sin mor med en masse ting, imens hendes bror får lov til at gå i byen, og gøre hvad han har lyst til. Det synes hun er frustrerende, men hvad kan hun gøre?

Sophias veninde skal giftes med en mand, som hun ikke rigtig kende, men selv har valgt. Det virker som om at hendes veninde, Maysun, er lykkelig over at skulle have en mand, for hun har nemlig planlagt hendes fremtid med ham. Han er godt uddannet ligesom hun selv er, og alt skal nok blive godt imellem dem. Hun bliver dog en smule nervøs op til brylluppet, men alle siger at det er helt normalt. Hvad alle ikke ved, er at hun er bange for hvad det vil sige at være ens hustru, og hvad han forventer af hende.

Sophias lillebror Elias er vild med en pige fra gymnasiet, men det går desværre galt imellem dem, fordi de i bund og grund ikke er helt klar til det de gerne vil. Den aften han prøver at score hendes, får store konsekvenser for hans fremtid.

I mellemtiden hører vi om en ung pige som bor i en fattig landsby i Indien. Hun er blevet solgt til en mand som hun nu skal giftes med, og det finder hun hurtigt ud af at hun ikke vil, og gør alt for at han skal holde sig væk fra hende.

Subjektiv mening: Jeg må ærligt indrømme at det her var en af de svære resuméer at skrive ⇑. Bogen handler om så meget mere, end jeg kan skrive. Først og fremmest vil jeg lægge ud med at sige at vi ikke kommer sådan rigtig godt ind på karakterene, og det gør noget ved den her bog, som jeg faktisk troede at jeg ikke ville kunne lide, men det gør jeg. Jeg føler at alle personerne er meget velovervejet, og det er godt arbejde!

Vi får på en måde flere historier i den her bog. Hvordan må du selv finde ud af, jeg kan kun sige at du har noget at se frem til. Der er især en ting som jeg slet ikke forstod, før til sidst, og da jeg gjorde, begyndte jeg at græde. Det er altså tegn på at det er en fantastisk bog vi har med at gøre.

Bogen handler jo først og fremmest om seksuelle overgreb, og hvor mange forskellige slags der kan være, og hvordan hvert tilfælde er unikt. Jeg ved at Kristina har arbejdet på en klinik som den i bogen, og det er nok derfor det hele er så godt beskrevet, for det er det. Jeg synes at bogen får mig til at tænke meget over emnet, og er god til at vise problematikken fra flere vinkler. Nu er det jo bare sådan som jeg forstår på det hele, og jeg ved godt at det ikke er populært at skrive, men jeg fik en fornemmelse af at Kristina gerne ville vise at lige meget hvad, er det ikke okay!, lige meget hvad er det aldrig ens egen skyld, hvis man er blevet voldtaget, men også noget om hvor “let” det egentligt kan være at sige, og hvor “let” det kan  være at beskylde andre for den forbrydelse… (Don’t hate me)!

Det med at have flere, og på en måde ret nære synsvinkler på emnet, synes jeg var fantastisk. Jeg synes at det giver stof til eftertanke. Hvis man er blevet voldtaget kan det ødelægge ens liv, men hvis man bliver beskyldt for det, og ikke har gjort det, ødelægger det altså også ens liv. Hvornår er det en voldtægt? Nogle ville mene at det ikke er så svært at svare på, men jeg tror at det er mere kompliceret end som så. Desværre….

Sophias mor siger på et tidspunkt: “Det er jo forfærdeligt synd for de piger, men når man leger med tændstikker, kommer der ind.” Den sætning sidder lidt fast i mig, for jeg har hørt noget lignende hos andre. Jeg synes at det er et rigtig svært emne, og derfor er det ret modigt at skrive en bog om.

Andre emner som tvangægteskab (menneskehandel) og ligestilling sniger sig også ind i bogen, og den måde som det hele former sig på, og den måde det er skrevet med en del humor, men stadig ragende alvor, er perfekt.

Hvis jeg skal klage over noget, og det skal jeg, så mangler der for mig noget mere historie. Jeg ved ikke helt…. det er som om at bogen gerne måtte være en lille smule længere, selvom det var så fantastisk at få en bog i hånden, som var læst på to dage! Der er bare ikke så meget historie som jeg havde håbet på, men det er uden tvivl en god og vigtig bog, som alle kunne have godt af at læse. Måske i folkeskolen endda!