Denne bog er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag, men det faktum har ikke
indflydelse på min anmeldelse. Mange tak for bogen. ♥

Forfatter: Angés Martin-Lugand

Forlag: Politikens Forlag

Pris: 250 kr. –

Sidetal: 192

Resumé: Bogen handler om Diane, som bor alene i Paris, fordi hendes mand og datter, desværre omkom i en bilulykke, for et par år tilbage. Diane ved stadig ikke helt, efter så “lang tid”, hvad hun skal stille op med sit liv, eller hvad hun vil. Hun er overbevist om at hun aldrig nogensinde kan komme videre.

Diane ejer en café, og hendes gode ven og kompagnon, Felix, prøver virkelig at hjælpe hende igennem den svære tid, men så tager Diane pludselig en drastisk beslutning. Hendes afdøde mand, Colin, har altid forslået at de tog en tur til Irland, men hun har aldrig haft lyst. Det har hun nu, men ikke bare en lille rejse, hun beslutter sig nemlig for at flytte derover på ubestemt tid, helt alene.

I Irland møder hun en virkelig irriterende mand, som oveni at være irriterende, ubehøvlet og arrogant, også er hendes nabo. De kommer på ingen måde godt ud af det med hinanden, og det udvirkler sig til noget som minder meget om had, lige indtil en dag, hvor de får øjnene op for hinanden. Men når de endelig er ved at give sig hen til hinanden, dukker hans ekskæreste op, og det viser sig hurtigt, at han har et blødt punkt for hende….

Subjektiv mening: Jeg vil prøve at se ud over det fact at den her bog irriterer mig helt sygt meget, dog på den gode måde. Jeg synes at hele fortællingen og måden den er skrevet på, er virkelig god. Den er meget letlæselig, og man kan følge med i alt hvad der sket. Det er en meget kort bog, men det gør faktisk ikke det store, for jeg synes at de spring som der er i den er okay. Det er ikke sådan så man sidder og tænker: What? hvad skete der lige her? Den strækker sig jo over mere end et halvt år, og det er ikke så tit jeg læser bøger der gør det, men det er faktisk meget fint.

En ting som også er forholdsvis ny for mig, er at der er en 30+ årig hovedperson, og at det handler om hendes kærlighedsliv. Når jeg læser kærlighedsromaner er det tit YA, men det er som om at jeg godt kan forholde mig til det der “voksenliv” alligevel. Det er faktisk slet ikke så slemt som jeg havde frygtet. Det blev ikke på noget tidspunkt kedeligt, og det er jeg så glad for.

Emnet i bogen er savn og tab, og hvordan man kommer over sådan noget, når det er så tæt på, og om at komme videre. Jeg kan slet ikke forstille mig hvordan det må være at opleve det som Diane har oplevet, men jeg kan sige så meget at det er forfærdeligt, især fordi der er virkelige personer som oplever det her. Det er skræmmende, og derfor er det godt at der findes bøger som omtaler emnet. Diane tillader ikke sig selv at komme videre, og jeg tror lidt det har noget med hendes samvittighed at gøre, og det er godt at sige til folk, at det er okay, for det skal nok ske en skønne dag…

Egentligt er det jo en meget rørende bog, men hold kæft hvor var de to sidste kapitler møg irriterende. For at sige det mildt! Jeg synes godt at den kunne have en anden slutning. I det fleste tilfælde forstår jeg faktisk godt forfatteren, hvis de vælger at lade en skøn person dø, eller noget i den stil, men her…. Jeg forstår mig ikke på det, og det irritere mig. Det plejer at gøre en bog bedre for mig, når den ender på en anden måde end man havde regnet med, men for at være ærlig, synes jeg ikke det gør noget for den her bog.

Så udover slutningen var jeg vild med den, og det er en hurtig og skøn bog at komme igennem, og den UDKOMMER I DAG, og kan købes lige her!→ https://www.saxo.com/dk/lykkelige-mennesker-laeser-og-drikker-kaffe_agnes-martin-lugand_9788740046663?utm_source=partner-ads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=26554