Dagbog til min hjerne

Denne bog er et anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda. Tak for bogen! ♥

Forfatter: Laura Eidnes Bregnhøi

Forlag: Forlaget Alvilda

Pris: 140 kr.-

Sidetal: 228

Resumé: Rakel er 22 år, og hun er deprimeret. Ikke nok med at det i sig selv er ærgerligt og irriterer hende, går det hende også på, for hun er ikke typen der får en psykisk sygdom. Hun er ikke typen som ikke kan noget og har brug for andres hjælp, hun plejer nemlig at være den som hjælper.

Vi følger Rakel igennem hendes depression, og hører hvordan det er at have et liv hvor man bliver nødt til at begrænse sig, fordi man ikke kan holde til det, man kunne engang. Rakel har nogle gode venner som besøger hende, og en kæreste som betyder meget for hende, men hun går hele tiden og tænker på at hun vil have det godt, og synes ikke at nogen fortjener at se hende sådan her. Hun vil ikke være til besvær.

Når nu hun har så meget tid til at tænke, kan hun ikke lade være med at tænke på sin gamle bedste veninde, som hun ikke ser mere. Hun vil gerne gøre det som hun har gjort, godt igen, men hvordan?

Subjektiv mening: Jeg havde desværre forventet mere af den her bog.  For at være helt ærlig, synes jeg ikke at der skete så meget, og det er ærgerligt, for den har potentiale. Jeg kan godt lide at vi får nogle flashbacks, men jeg synes egentligt at de var en smule ligegyldige. Jeg tror egentligt at mit største problem med bogen er at jeg ikke kan forstå hvorfor den er skrevet. Det lyder måske meget hårdt, og jeg ved godt at der er en grund. Sikkert at vi kan sætte os ind i en pige som har en depression, at det er et seriøst emne og at det er uhyggeligt med de sygdomme, vi ikke kan se. Og alt det er egentligt også fint nok, men jeg kan bare ikke mærke det, udfra den her bog. Måske synes jeg egentligt bare ikke at der er noget historieforløb i den. Jeg ved ikke hvad den handler om…. eller jo, men om det er nok….

Selvom den ikke lige var mig, er der også nogle ting, som jeg godt kan lide ved den. For det første er den så dejlig let og gennemskuelig at komme igennem, hvilket altid er et plus i min bog. Udover det kan jeg faktisk godt lide forfatterens måde at skrive på, og jeg er også ret vild med humoren i bogen. Bogen er fyldt op med en masse sjove bemærkninger, som gjorde det hele en smule mere gennemskueligt.

Emnet i bogen er psykiske sygdomme/sygdomme man ikke kan se/depression, og det synes jeg faktisk også godt om. At jeg så ikke synes at det er blevet gjort så godt, det er jo det. Men selve emnet er godt.