Denne bog er et anmeldereksemplar fra CarlsenPuls. Mange tak for bogen! ♥

Forfatter: John Boyne

Illustrator: Oliver Jeffers

Forlag: Carlsenpuls

Pris: 300 kr.-

Sidetal: 384

Resumé: bogen handler om en dreng og hans familie, som består af hans mor og far og søster, som bor i Berlin, men flytter et underligt sted hen, på grund af farens arbejde. Bruno kan ikke se nogen grund til at ham og hans familie skal flytte fra Berlin. Han har sin skole der, sine venner, sine bedsteforældre, ja, hele hans liv er i Berlin. Men da hans far får tilbudt et job langt væk, kan han ikke sige nej, og derfor flytter hele familien. Det nye sted er kedeligt, men pludselig stifter han bekendtskab med en dreng som han straks ser som sin nye ven. Han er dog på den anden side af det store hegn end ham selv, og han går altid med en stribede pyjamas…. Det han ikke ved er at hans nye ven er fange i en koncentrationslejr, og at dette venskab kan være farligt. Og hvad sker der når han vil besøge sin nye ven?

Subjektive mening: Der er så mange gode ting ved den her bog. Jeg har hverken set filmen eller læst bogen før, og jeg er så glad for at den her udgave bliver min første gang. Illustrationer er helt fantastiske og samtidig enkelte og noget helt for sig selv. Jeg synes at bogens længde skræmte mig lidt i starten, for kan så simpel en historie beskrives så lang? Og ja, det kan den, uden at blive kedelig. Desuden står der ikke så meget på siderne, hvilket jeg altid synes er skønt, og gjorde at jeg kom igennem den på bare 2 dage.

Forfatteren har skrevet bogen med en naivitet som kun et barn kan have, og det synes jeg er rart, for så kan man sætte sig i Brunos sted, og tænke på hvordan det var at være barn dengang. Bruno er ikke helt tilfreds, og det er vigtigt at huske at selvom der var så mange modbydelige mennesker dengang, som gjorde forfærdelige ting, så var der også børn som ikke vidste hvad der skete, og ikke forstod alvoren i de ting som fandt sted i deres omgivelser. Det viser bogen, og det er så fint.

Jeg har selv været i Auschwitz, og havde derfor alt det jeg så i baghovedet. Det er forfærdeligt at det er sket i virkeligheden, men det er vigtigt at snakke om det, så vi husker alle på hvor forfærdeligt det var, og så det ikke kan ske igen.

Selve handlingen er meget enkel, men det er jeg egentligt også ret vild med, for som sagt bliver den ikke lang eller kedelig af den grund. Udover at være en skøn bog, er det også en meget lærerig og alvorlig bog. Det her kunne faktisk være sket, og med det i hovedet imens man læser den, får man det lidt skidt. Tænk at det her har fundet sted, det er bogen god til virkelig at få en til at tænke over. CARLSENPULS havde lagt nogle lommetørklæder med ned i pakken med bogen, og…. puha, dem får man da også brug for. Jeg græd i hvert fald, fordi det er sådan en helt igennem skøn fortælling.