Spørgsmål jeg er blevet stillet om Holocaust

Denne bog er et anmeldereksemplar fra Forlaget Klim. Tak for bogen :)

Forfatter: Hedi Fried

Titel: Spørgsmål jeg er blevet stillet om Holocaust

Forlag: Forlaget Klim

Pris: 199 kr. – (Saxo.com)

Resumé: Bare kig på bogens titel. Det er det bogen handler om. Det er så enkelt. Hele bogen består af spørgsmål om Holocaust. I stedet for kapitler er der bare et nyt spørgsmål, og så prøver Hedi at svarer så godt som hun kan. Vi får både historien om hvordan hun boede sammen sin familie inden jødeforfølgelsen, hvordan hun endte i Auschwitz og hvordan det var at være der, og så får vi også en del om hvordan det var efter, og hvordan man kan leve et “normalt” liv efter det som hun har set og været ude for.

Subjektiv mening: Klim overrasker mig igen. Jeg havde ikke troet at jeg ville falde for den her bog, men det gjorde jeg. Altså, jeg tænkte, før jeg læste den her bog: Er vi ikke ligesom kommet videre…. Jeg har hørt så meget om 2. Verdenskrig og Hitler, at hvis jeg skal høre mere, kaster jeg op! Men det her var spændende. Det var faktisk dejligt at få så mange svar på nogle fantastiske spørgsmål, lige fra Hvad er det værste, du har oplevet til Hvordan ser du på fremtiden. Nogle af spørgsmålene har jeg endda selv tænkt over.

Jeg blev ret rørt af Hedis historie, fordi hendes historie er så vild. Jeg græd to gange, fordi jeg synes at det hele blev så sørgerligt. Der stod en ting som jeg bed ekstra mærke i, nemlig at vi stadig snakker om det, fordi det ikke må ske igen. Hvis man glemmer at ting er sket, sker det måske igen. Det har jeg aldrig tænkt over, og jeg er enig. Det kom bag på mig, for i skolen og på Gymnasiet synes jeg godt nok at det var lidt øv at have om 2. verdenskrig og Hitler.

Faktisk har jeg selv været i Auschwitz, og når man går der får man en underlig fornemmelse. En fornemmelse af at det er forkert, og af at det hele er så trist. Jeg kan ikke engang forstille mig hvordan det må have været. Det at Hedi har været det igennem, og alligevel ser lyst på fremtiden og tror på ungdommen, det synes jeg er noget af det sejeste jeg har hørt.

Det er en skøn, barsk og helt igennem spændende bog.