Fuglemanden

#Anmeldereksemplar #Reklame

Forfatter: Sarah Engell

Originaltitel: Fuglemanden

Forlag: Carlsen

Pris: 23o kr. –

Resumé: Fuglemanden handler om Barbara, som ser ud til at have et fint liv, med venner, skole, og mennesker, der holder af hende. Det som ingen ved, er at hun kæmper med en sygdom. Grunden til at ingen ved det, er at det ikke er en sygdom som kan ses hun har, eller som hun kan forklare til nogle. Det er nemlig en psykisk sygdom. Den gør det svært for hende at leve et normalt liv. Hun føler at den sniger sig ind på livet af hende, og overtager hendes tankegang og handlinger. Det er ikke til at holde ud. Hun ved ikke hvad hun skal gøre, men pludselig siger en person noget meget klogt til hende, der gør at hun tager kampen op, og kæmper imod de tanker som hun går rundt med, og som hun føler ødelægger hende….

Subjektiv mening: Det er første gang at jeg læser en grafisk roman, og derfor ved jeg ikke helt hvordan jeg skal bedømme den. Jeg har jo ikke andre at sammenligne med. Dog vil jeg sige at jeg synes at det er en god første gang, og forhåbentligt ikke den sidste. Jeg synes det er en virkelig fin lille historie, om et seriøst emne, som er en smule tabu, men hvorfor? Psykiske sygdomme kan ramme alle. Udover at Sarah bruger et godt sprog og formår at skrive en historie på så kort en bog, er illustrationerne også fede. For at være ærlig tænkte jeg allerførst: WTF!?, men jeg synes at de passer helt perfekt til historien. Jeg skulle lige ind i det hele, og da jeg var vant til det, gled det som ingenting. Illustrationerne er så fine, og sammen gør Sarah Engell og Lilian Brøgger er fantastisk stykke arbejde. Jeg har det sådan at uden tegningerne var der ikke en bog (det giver jo nok lidt sig selv da det er en GRAFISK roman). Den måde den psykiske sygdom er tegnet på, er så fin. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det må være at være psykisk syg, men jeg kunne godt sætte mig ind i det, fordi det er vist og skrevet så fint.

Fuglemanden er en vigtig bog, som beskriver hvordan det er at have en psykisk sygdom, og faktisk får man også et indblik i hvordan det er at kende en som har det. En varm anbefaling herfra. ♥