#Anmeldereksemplar

Forfatter: Melissa Albert

Originaltitel: The Hazel Wood

Danske titel: Hazel Wood

Forlag: CarlsenPuls

Pris: 249 kr,-

Resumé: Hazel Wood handler om Alice, som bor i New York sammen med sin mor, Ella. Hendes mormor er en berømt forfattet, som skrev grusomme eventyr. Ella er sikker på at det er hendes mor der gør, at hver gang hende og Alice flytter, sker der noget forfærdeligt for dem, så de er nødt til at leve livet på flugt.

Da mormoren dør finder Ella en ny mand, og slår sig ned hos ham, og hans datter.

En dag da Alice kommer hjem i efter skole, er der ingen hjemme, og lejligheden lugter underligt. Der ligger dog et stykke papir på hendes seng. En side fra Hinterland. De eventyr hendes mormor skrev. Det synes hun er mega underligt, for hende mor forbyder hende at læse eventyrerne, og bogen er næsten ikke til at få fat i. Hendes dag bliver ikke ligefrem mindre underlig… Den ender faktisk med at Ellas nye kæreste, Harold, står med en pistol og truer Alice. Heldigvis får hendes stedsøster kontrol over situationen, og ender med at fortælle Alice at der kom nogle og tog hendes mor. Derudover fortæller hun hendes også at hendes mor sagde, som noget af det sidste: hold dig væk fra Hazel Wood (som er mormorens hus).

Men selvfølgelig kan hun ikke holde sig væk. men for at kommer til Hazel Wood, skal man igennem Hinterland, hvor der sker forfærdelige ting. Ting som man ikke kan gøre noget ved. Og så lærer hun to nye ting om sig selv og hendes liv, som hun aldrig vil glemme….

Og, kommer hun nogensinde ud igen?

Subjektiv mening: Jeg vil starte med at sige at jeg har det virkelig ambivalent med den her bog, og derfor deler jeg den lidt op i afsnit, når jeg anmelder den.
De første 100 sider var en lille smule sværre at komme igennem, fordi jeg føler at der godt kunne være sket noget mere. Fra da Harold truer hende og til de når til Hinterland, er SÅ spændende. Den del er alt for kort ifølge mig. Karakteren synes jeg at man kommer fint ind på, selvom man ikke ved så meget om dem. Måske er det lidt spændingen omkring hele universet og alle personerne, som jeg bedst kan lide.
Da hun så kommer til Hinterland, sker der et eller andet for min læseoplevelse. Det blev sgu lidt for sært, og derfor skulle jeg koncentrere mig ekstra meget da jeg læste det. For at være ærlig havde jeg en masse scenarier oppe at vende. Jeg tænkte på om det hele bare var en drøm, eller om Alice var psykisk syg. Så underligt synes jeg at det var, og så blev det en smule langt. Jeg vil på den anden side så også sige, at hvis du koncentrerer dig og prøver for alt i verden at følge godt med, tror jeg at det er helt fantastisk. I slutningen lyste det lidt op for mig igen, og alt i alt var det en fin læseoplevelse, og jeg er glad for at jeg har læst den.

Kapitlerne var okay, men lidt til den lange side. Bogstaverne var en fin størrelse og sproget er fint.