Wonder Film + bog

Hej alle sammen.

Først vil jeg lige sige undskyld fordi der har været så stille på bloggen, jeg har bare ikke kunne finde inspirationen til at læse for tiden. Men, nu er den tilbage! Jeg begynder at poste lidt mere regelmæssigt nu, så glæd jer til nogle gode anmeldelser.

Når, men i dag skal det handle om Wonder, og for første gang skrive jeg om en film på min blog. Det vil sige at jeg skriver min første Bog-Film-Anmeldelse.

Hvad handler filmen om?: Wonder handler om en dreng som er født anderledes. Han vil altid være anderledes. Lige meget hvor mange operationer han har været igennem, vil han altid se mærkelig ud.

Han har fået hjemmeundervisning hele sit liv, og nu har hans forældre besluttet sig for, at han skal begynde i skole. Han har det ikke godt med det, men gør det. Overraskende nok får han ret hurtigt et par venner, men han er ikke helt fri for drilleriet og de spydige kommentar.

Men han er stærk, og han finder ud af at det at gå i skole, er ikke så slemt. Dog ødelægger hans verden en lille smule, på hans yndlingsdag på hele året. Halloween. Han elsker den dag, fordi man kan klæde sig ud, og ingen kan se ham. Men det betyder også at hans venner ikke kan genkende ham, og at han kan overhøre alt hvad de siger, uden at de ved at det er ham der lytter…..

Min mening: Wonder er en helt igennem hjerteskærende film, som handler om venskab, og det at være anderledes på godt og ondt. Filmen er bygget op på en skøn måde, ligesom i bogen. Det er jeg helt vild med. Hvis du har læst bogen ved du hvad jeg snakker om, hvis ikke, går det ud på at man får flere synsvinkler på hele historien. Det vil sige at der er flere historier i en. F.eks. starter vi med at være inde i Auggies hoved, og så følge vi hans søster, hans klasselamarat, osv. Sådan så vi ser hvordan deres liv bliver påvirket af Auggie, og hvordan de lever ud over det Auggie ser. Det er genialt.

Det er en feel-good-film, men jeg vil altså være så fræk at sige, at hvis du ikke får lyst til at græde minimum en gang, er du et monster. Filmen er så rørende og livsbekræftende, at du ikke kan andet.

Jeg var jo så heldig at blive inviteret med til pressevisningen sammen med nogle andre skønne bloggere. For det første vil jeg gerne takke Alvilda for det, og sige mange tak, fordi de fik mine øjne op for den her historie. Men det jeg vil frem til, er at jeg er sikker på, at hvis de ikke havde været der, og jeg havde set filmen alene, oh my god, jeg ville græde så meget.

Bogen

Forlag: Forlaget Alvilda

Sidetal: 416

Andre kommentar: Den her bog er bygget op på en helt fantastisk måde, som du også kan læse at filmen er. Sådan at man får historien fra fleres perspektiv, og det er altid godt i bøger. Udover det er bogstaverne i bogen store, hvilket jeg elsker, for så er den mere overskuelig, selvom den er lidt lang. Længen lægger man dog ikke så meget mærke til, for der er også korte og overskuelige kapitler, hvilket jeg også elsker. Bogens handling er så rørende, som jeg også skriver om filmen, og man kommer til at tænke over en ting, eller to.

Filmen vs. bogen: Altså, selvfølgelig er der nogle ting som de ikke får med i filmen, men er det ikke altid sådan? Jeg synes alt i alt at de har gjort et godt arbejde med filmen, og hvis jeg var forfatter til bogen, ville jeg være tilfreds med den måde filmen er end med at være på. Som No Suprise, synes jeg helt sikkert at bogen er bedre, end filmen. Jeg græd et par gange, og det er også en af de mange grunde til, at jeg har givet den stjerner, som jeg har.