Forfatter: Patrick Ness
Bogens danske titel: Release
Originaltitel: Release
Forlag: Gyldendal
Sidetal: 289
Pris: 180 kr, –
Resumé: Bogen handler om Adam, som lever et meget normalt liv. Han bor sammen med sin familie som består af hans mor, far og storebror. Så har han nogle gode venner, og en kæreste. Vi følger ham kun en dag i hans liv, og han ved ikke at det snart bliver forandret for altid. Hans forhold til sin familie bliver en del mere vanskeligt, da de ikke vil acceptere hans seksualitet, og da hans storebror kommer og fortæller at han skal være far. Udover det er det en rigtig lortedag på arbejdet, da han bliver stillet overfor et ultimatum, og da han har fri får han af vide at hans bedste veninde rejser væk for at starte på en anden skole. Som om det ikke er nok af han skal til afskedsfest om aftenen. Hans ekskæreste, som han ikke kan få ud ad hovedet, rejser nemlig også.
Kort fortalt falder hans verden stille og roligt fra hinanden på den ene dag, og imens alt det her sker, foregår der ting et andet sted i byen…. Uforklarlige ting.
Subjektiv vurdering: Jeg synes virkelig at det er svært at anmelde Patrick Ness’ bøger. Ikke fordi han ikke er en god forfatter (for jeg er vild med ham), heller ikke fordi han ikke skriver godt, men fordi….  Jeg tror det er for…. Genialt, måske?
Adams historie er super god, og jeg er vild med tanken om hvor meget der egentligt kan ske på en dag. Tænk over det… Imens du sidder og læser den her anmeldelse, er der sikkert en bedstemor der dør, en der bliver kørt ned, eller en, hvis største drøm går i opfyldelse. Det er jeg vild med…. Alt kan ske!
Patrick har taget den her historie til en nyt level, fordi den er meget mere intim, hvilket jeg faktisk var ret vild med. Selve skrivestilen er meget den samme, ligesom humoren, og det med at det skal være en smule mystisk.
Jeg må indrømme at jeg nød at læse den her bog virkelig meget (Fordi den er så let at komme igennem, og man bliver nysgerrig på hvad den ender med), men jeg forstod aldrig meningen med den anden historie om pigen. Det alene, gør at jeg giver den de stjerner jeg gør, og ikke en mere. Det er måske ikke helt fair, men forstå mig ret. Jeg manglede på en eller anden måde den der : Ahhhhh!-På-den-måde-fornemmelse, og den savnede jeg.
Lige til sidst vil jeg også gerne have med, hvor meget jeg er vild med de seriøse problemer som den her bog tager op. F.eks. det med at blive stillet overfor uretfærdig beslutninger, det at komme videre, eller det omkring religion og seksualitet. Jeg synes det er virkelig interessant at læse om, for der er jo faktisk mennesker som har det på den måde.

Bemærkelsesværdige øjeblikke/sætninger: Som nævnt tidligere, er bogen mere intens end Patricks andre værker, og det er jeg fan af. Som jeg ser det, behøver der ikke at være sex med i en YA-bog, og hvis der er, skal det være beskrevet fint, synes jeg. Hvis der så er sex med, er det altid mellem dreng og pige (fordi de fleste skriver om den form for par). Det er første gang jeg læser en bog hvor det ikke er det, og det synes jeg er meget fint. Mange forfattere er rigtig gode til at beskrive emnet med omhu, og Patrick gør det samme, men får stadig en smule sjov ind over det. Jeg må ærligt indrømme at det var jeg vild med.
Åh gud, åh gud, jeg var lige ved at glemme det bedste! Det bedste tidspunkt i bogen er helt sikkert da Adam går “amok” på sin far i kirken. Jeg forstår ham så meget, og jeg synes det er så fedt at han står op for dig selv, og giver sin far skæld ud!