Forfatter: Nicola Yoon
Bogens danske titel: Alt eller intet
Originaltitel: Everything everything
Forlag: Forlaget Carlsen
Sidetal: 317
Pris: 180 kr. –
Resumé: Bogen handler om Madeline som har en meget sjælden sygdom, som gør at hun ikke kan gå udenfor en dør. Hun ved ikke hvad det er hun bliver syg af når hun kommer udenfor, men det er sådan det er. Derfor har hun været lukket inde i sit hus med hendes mor (hendes far og bror døde da hun var meget lille), og så har hun en sygeplejeske som kommer og ser til hende hver dag.
Pludselig flytter en ny familie ind i det hus overfor hende, og drengen fanger hendes opmærksomhed med det samme. Som tiden går begynder hun at chatte en del med Olly, nabodrengen, og hun bliver en smule vild med ham, og hans søde og humoristiske personlighed. Kun ud fra hans beskeder, og de “samtaler” (på papir), de har fra deres vinduer. En dag overtaler hun så Carla, hendes sygeplejerske, til at få lov til at ses med Olly. Carla er ikke meget for det, men fordi hun kan se at Madeline er vild med ham, lukker hun Olly ind i huset så de kan mødes, men kun på den betingelse, at de bliver i hver deres ende af rummet. Så det sker, endda op til flere gange. Det unge par bliver vilde med hinanden og ender med at kysse hinanden på et af Ollys besøg.
En dag får Madeline nok af sin sygdom og hendes mor, og sætter alt på spil for at være sammen med Olly, koste hvad det vil…
Subjektiv vurdering: Amen altså! Jeg vil lige starte med at sige hvor meget jeg elsker den her bog, rent visuelt. Og ikke bare på grund af coveret som er så smukt (og hardcover!!! Jahu!!!), men også på grund af de mange skønne tegninger indeni, som er illustreret af Nicole Yoons mand. Det gør virkelig et eller andet at der er så mage tegninger med. Det er så hyggeligt, og bare på grund af det, elsker jeg den en lille smule.

Hvis vi snakker om selve historien, så må jeg ærligt indrømme at de første 180 sider skuffede mig en lille smule. Jeg tror dog kun at det er fordi at den her bog er så hypet. Alle snakker om hvor god den er, og så forventede jeg at den var OVERDREVET, men det var den ikke…. Ikke før i slutningen. De sidste 100 sider var så gode, og gjorde hele historien spændende. Det er som om at alt det der kærlighed ikke er nok for mig mere, jeg vil også gerne have noget drama, noget skandale, og ikke mindst chok-effekt. Og det fik jeg i slutningen, og det redder bogen. Selve plottet er medrivende, og bogen er virklig godt skrevet og meget gennemtænkt. Jeg er vild med personerne, jeg er vild med omgivelserne, og rejsen som personerne går igennem. Og så kan jeg identificere mig med Madeline på nogle punkter, hvilket jeg synes er en vigtig faktor.
Yndlingstidspunkt i bogen: Den første sætning i forfatterens TAK, bliver jeg lige nødt til at nævne. Kun på grund af den sætning, er jeg vild med Nicola Yoon!
Udover det er Madeline og Ollys eventyr sammen, helt fantastisk. Hvis du har læst bogen ved du hvad jeg snakker om, hvis du ikke har, så læs den, for så giver det mening.
Jeg kan heller ikke lade være med at bide mærke i en sætning som jeg er helt vild med, på side 225. Den lyder sådan her: “Måske er vi nødt til at skuffe de mennesker, vi elsker, for at blive voksne.”  ← Den sætning er så skøn, og værd at tænke over.